روسای انجمن‌های علمی پزشکی ایران خواستار بررسی عادلانه پرونده حمید قره‌حسنلو شدند

9

جمعی از روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی در ایران در نامه ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خواستار بررسی عادلانه پرونده دکتر حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی شدند که به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است.

در این نامه با اشاره به سوابق خدمت ۲۶ ساله آقای قره‌حسنلو در عرصه پزشکی و نداشتن هر گونه سابقه انتظامی و کیفری گفته شده که «اقرار اولیه خود یا همسر ایشان در بازجویی و بدون حضور قاضی به استناد ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی (مبنی بر اعتبار اقرار نزد حاکم‌) فاقد اعتبار و مستوجب تحقیق و بررسی مجدد است، زیرا اقاریر نامبردگان در دادگاه با اتهامات وارده هم‌خوانی ندارد.»

امضا کنندگان این نامه گفته اند که حمید قره‌حسنلو به استناد امنیتی بودن پرونده امکان داشتن وکیل انتخابی را نداشته و فعالیت وکیل انتصابی هم اثرات مثبت قانونی بر این پرونده نداشته است.

آن ها همچنین افزوده اند اتهام «محاربه» و صدور خشن‌ترین مجازات ممکن بدون در نظرگرفتن سوابق ارزنده و انسان‌دوستی وی، اعتماد عمومی را نسبت به دستگاه قضایی خصوصا در وضعیت ملتهب کنونی کاسته و حکمی ناگوار، پرابهام و کم نظیر را در تاریخ پزشکی رقم خواهد زد.

حمید قره حسنلو براساس حکم دادگاهی در استان البرز یکی از پنج نفری است که به اتهام «نقش داشتن» در قتل یک بسیجی به اعدام محکوم شده است. صدور احکام این دادگاه در استان البرز فقط شش روز و سه جلسه طول کشید و شانزده نفر یکجا به اتهام «نقش داشتن» در قتل یک بسیجی «با ضربات چاقو» در این دادگاه محاکمه شدند. برای ۱۱ متهم دیگر این پرونده حبس‌های طویل المدت تا ۲۵ سال صادر شده است .