روسیه می‌گوید اوکراین دختر متحد پوتین را کشته است؛ کی‌یف مراسم روز استقلال را لغو کرد

Screen Shot 2022-08-22 at 11.13.44 AM

سرویس امنیت فدرال روسیه روز دوشنبه ۳۱ مرداد سرویس مخفی اوکراین را به کشتن داریا دوگینا، دختر ناسیونالیست افراطی روسیه، در انفجار یک خودرو در نزدیکی مسکو متهم کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این اقدام را «شیطانی» خوانده است.

دوگینا که پدرش الکساندر دوگین از ایدئولوگ‌های برجسته نزدیک به پوتین است، شامگاه ۲۹ مرداد در حالی که سوار بر خودروی تویوتا لندکروزر خود رانندگی می‌کرد، بر اثر انفجار بمبی در آن کشته شد.

اوکراین هرگونه دخالت در این انفجار را رد کرده و میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری این کشور، اتهام روسیه را «پروپاگاندا» توصیف کرده است.

داریا دوگینا که تحلیلگر رسانه‌ای بود و مرتبا در تلویزیون دولتی روسیه حضور پیدا می‌کرد، از حامیان قدرتمند اقدامات روسیه در اوکراین به‌شمار می‌رفت که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» عنوان می‌کند.

الکساندر دوگین ۶۰ ساله در نخستین بیانیه خود در مورد بمبگذاری در خودرو دخترش گفت که داریا جلوی چشمان او به شکلی وحشیانه‌ای توسط اوکراین به قتل رسید.

او می‌گوید: «قلب ما تشنه انتقام یا قصاص نیست. ما فقط خواهان پیروزی (در برابر اوکراین) هستیم. دخترم جوانی خود را در محراب پیروزی قربانی کرد. بنابراین لطفا پیروز شوید!»

سرویس امنیتی روسیه، اف‌اس‌بی، گفته که این حمله توسط یک زن اوکراینی متولد سال ۱۹۷۹ انجام شده است که نام، عکس و مشخصات او در وبسایت‌های روسیه منتشر شده است.

این وبسایت‌ها عامل حمله را مرتبط با سرویس‌های امنیتی اوکراین دانسته و او را متهم کرده‌اند که عضو گردان آزوف است، واحدی که روسیه آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

گردان آزوف در واکنش بیانیه‌ای در تلگرام منتشر کرده و گفته است که فرد متهم شده از سوی اف‌اس‌بی هرگز عضو این واحد نبوده و روسیه دروغ‌پراکنی می‌کند.