زلزله ترکیه و سوریه؛ افزایش آمار کشته‌شدگان به بیش از ۱۱۰۰۰ نفر و سفر اردوغان به مناطق زلزله‌زده

۱

درد، غم، ماتم و سوگ بر مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه سایه افکنده و حتی فریاد‌های گهگاهی الله‌اکبر که یعنی کسی زنده از زیر آوار بیرون آورده شده، تسلایی زودگذر است. دو روز و دو شب بعد از دو زلزله مهیب، امید به نجات کسانی که زیر آوار زنده هستند هر چه کمتر می‌شود و برای آنها که زنده مانده‌اند، چشم‌انداز پیش رو تاریک‌تر به نظر می‌رسد در حالیکه شمار جان‌باختگان از یازده هزار نفر گذشته است.

در این حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به مناطق زلزله‌زده قهرمان‌مرعش (ماراش) و هاتای سفر کرده است. او در قهرمان‌مرعش در حالیکه صدای آژیر امبولانس دائم به گوش می‌رسید اشکالات امدادرسانی را پذیرفت اما دلایل آن را ویرانی جاده و فرودگاه‌ها دانست. احزاب مخالف دولت را به ناهماهنگی و استفاده نامناسب از ارتش متهم می‌کنند.

دو روز و دو شب بعد از دو زلزله مهیب، درحالیکه پس‌لرزه‌ها ادامه دارند، زلزله‌زدگان سرپناهی که بیابند مستقر می‌شوند، مدرسه، مسجد، اداره و حتی زیر سایبان ایستگاه اتوبوس و با سوزاندن زباله و هر چه گیرشان بیاید خود را گرم می‌کنند. گاز شهری و برق در بسیاری مناطق قطع است و نفت و بنزین گیر نمی‌آید، گرم کردن بچه‌ها بخصوص در شب دشوار است.

سرمای زمهریر باعث بسته شدن راه‌ها شده و برداشتن آوار یخ‌زده را دشوار کرده، در برخی مناطق، بازماندگان بر آواری که عزیزانشان زیر آن هستند نشسته‌اند به انتظار کمکی که نرسیده و ممکن است دیر برسد.