زلنسکی: مطمئن هستم آمریکا به ما خیانت نخواهد کرد

۱

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) به رغم نگرانی‌ها درباره کاسته‌ شدن از میزان کمک‌های غرب گفت که به تحقق وعده‌های ایالات متحده در خصوص این کشور اطمینان دارد.

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت پایان سال میلادی شرکت کرده بود، گفت: «مطمئن هستم که ایالات متحده به ما خیانت نخواهد کرد.»

آقای زلنسکی در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است همزمان هشدار داد که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌تواند «تاثیری قوی» بر جنگ اوکراین داشته باشد.

او گفت: «اگر سیاست رئیس‌جمهور بعدی، هر کسی که باشد، در قبال اوکراین تفاوت کند و سردتر یا اقتصادی‌تر شود؛ فکر می‌کنم سیگنالی خواهد بود که تأثیری بسیار قوی بر روند جنگ خواهد گذاشت.»

رئیس‌جمهور اوکراین اضافه کرد که به نظر او دونالد ترامپ «شخصیت متفاوتی» با جو بایدن دارد و بنابراین «سیاست متفاوتی» را رهبری خواهد کرد.

اظهارات آقای زلنسکی در حالی بیان می‌شود که تصویب بودجه کمکی برای اوکراین در کنگره آمریکا به بن‌بست خورده است و جمهوری‌خواهان گفته‌اند در صورت به قدرت رسیدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ موضع انقباضی‌تری را در قبال کمک‌های تخصیص‌یافته به اوکراین اتخاذ خواهند کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با ابراز بی‌اطلاعی از تاریخ پایان جنگ با روسیه گفت: «فکر می‌کنم هیچ‌کس جواب را نمی‌داند. حتی افراد محترم، فرماندهان یا شرکای غربی ما که می‌گویند جنگ سال‌ها ادامه خواهد داشت با خبر نیستند.»

آقای زلنسکی با بیان اینکه ارتش اوکراین در تلاش برای یافتن داوطلب جهت شرکت در جبهه‌های جنگ است، اضافه کرد پیشنهاد بسیج «۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر» را برای ادامه مبارزه با تهاجم روسیه داده است هرچند هنوز تصمیم قاطعی در این خصوص گرفته نشده است.