درخواست اتحادیه عرب و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه آتش‌بس

Screen Shot 2023-12-15 at 2.06.52 PM

روسیه و اتحادیه عرب مشترکا خواستار تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه در شورای امنیت سازمان ملل شدند.

نشست مجمع همکاری روسیه-عرب امروز در مراکش برگزار شد. این مجمع معمولا به مسائل دیپلماتیک و سیاسی می‌پردازد اما نشست امروز کاملا تحت تاثیر جنگ اسرائیل و غزه بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت: «ما امیدواریم شورای امنیت صدایش را برای یک قطعنامه سنجیده برای آتش‌بس بلند کند. ما توافق کردیم که هماهنگی با سازمان ملل را ادامه دهیم.»

شورای امنیت سازمان ملل در دو روز گذشته برای تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس تشکیل جلسه داد اما به دلیل اختلاف بر سر متن، رای‌گیری در این باره به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها، شورای امنیت امروز بار دیگر در این باره رای‌گیری می‌کند. این قطعنامه را امارات متحده عربی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت، پیشنهاد کرده است.

رای‌گیری‌های قبلی در شورای امنیت در این باره یا به حد نصاب نرسید یا آمریکا آن را وتو کرد، هر چند در مجمع عمومی نهایتا یک قطعنامه غیرالزام‌آور با اکثریت مطلق آرا به تصویب رسید.

به گزارش ندا توفیق، خبرنگار بی‌بی‌سی در مقر سازمان ملل در نیویورک، در حالیکه در دو روز گذشته امید به تصویب چنین قطعنامه‌ای زیاد بود اما اکنون این امید رو به افول است.

متن قطعنامه بارها تغییر یافت اما در نهایت گفته شد آمریکا مکانیسم‌های نظارتی سازمان ملل برای امدادرسانی به غزه را نپذیرفته است و اعضای شورای امنیت خود را آماده وتوی آمریکا می‌کنند.

آمریکا و بریتانیا نگفته‌اند چه رایی خواهند داد اما بی‌بی‌سی دریافته است پیش‌نویس کنونی از حمایت اکثریت اعضا برخوردار است.

در همین حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، امروز گفت هر قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل در باره جنگ تصویب شود، باید شامل محکوم کردن حماس باشد.

نتانیاهو می‌گوید اسرائیل تا شکست حماس به جنگ ادامه می‌دهد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بیانیه‌ای منتشر کرده است که به نظر می‌رسد احتمال یک آتش‌بس فوری در غزه را زیر سوال می‌برد و آن را «پیش از نابودی حماس» ناممکن می‌داند.

او گفته است هر کس که فکر می‌کند اسرائیل پیش از رسیدن به اهدافش جنگ را متوقف می‌کند «ارتباطش با واقعیت را از دست داده است».

او تاکید کرده است: «تا وقتی که به همه اهداف تعیین‌شده‌مان نرسیم از نبرد دست برنمی‌داریم: نابودی حماس، آزادی گروگان‌هایمان و پایان تهدید از غزه.»