«سنگین‌ترین» حمله هوایی روسیه به اوکراین از زمان آغاز جنگ با پرتاب ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد «شاهد» ایرانی

11

اوکراین از کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر در حملات هوایی روسیه با ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد «شاهد» ایرانی به شهرهای مختلف این کشور خبر داد و آن را «سنگین‌ترین حمله هوایی روسیه از زمان آغاز جنگ» توصیف کرد.

مقامات اوکراین همچنین از زخمی شدن ۱۲۸ نفر در حملات بامداد و صبح جمعه روسیه به مناطق مختلف کشور، از جمله کی‌یف، خبر داده و اعلام کرده‌اند که شمار نامشخصی از شهروندان در زیر آوار ساختمان‌ها مانده‌اند.

این حملات برخی بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌های مسکونی را نیز هدف قرار دادند.

والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین، روز جمعه هشتم دی‌ اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی کشور بسیاری از موشک‌های بالستیک و کروز، همچنین پهپادهای «شاهد» مهاجم در نیمه‌شب گذشته را رهگیری و منهدم کرده است.

موکلا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی این کشور نیز با انتشار پیامی در پیام‌رسان تلگرام، حملات نیمه‌شب گذشته روسیه را «وسیع‌ترین حملات هوایی از زمان آغاز جنگ» توصیف کرد.

پیشتر، سنگین‌ترین حمله هوایی روسیه در نوامبر پارسال با شلیک ۹۶ موشک به اوکراین ثبت شده بود و حمله ۹ مارس روسیه با شلیک ۸۱ موشک نیز قوی‌ترین تهاجم هوایی کرملین به اوکراین در سال ۲۰۲۳ عنوان شده است.

مقامات و تحلیلگران غربی اخیراً هشدار دادند که روسیه حملات موشکی خود را در ماه‌های اخیر در تلاشی آشکار جهت انباشت آن‌ها برای حملات گسترده در زمستان محدود کرده تا در سرمای زمستان روحیه مقاومت اوکراینی‌ها را بشکند.

ابعاد و گستردگی حملات نیمه‌شب گذشته به حدی بود که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد این «حمله بزرگ» باید جهان را به اقدامات بیشتر در حمایت از اوکراین برانگیزد.

آقای سوناک روز جمعه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، گفت: «این حملات گسترده به شهرهای اوکراین نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای دستیابی به هدف خود که ریشه‌کن کردن آزادی و دموکراسی است، متوقف نخواهد شد. ما باید تا هر زمان که نیاز باشد در کنار اوکراین بایستیم».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفت نیروهای روسیه در حملات اخیر از طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها از جمله موشک‌های بالستیک و کروز استفاده کردند: روسیه تقریباً از هر نوع سلاحی که در زرادخانه خود داشت، استفاده کرد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز اعلام کرد: «امروز میلیون‌ها اوکراینی با صدای بلند انفجارها از خواب بیدار شدند. ‌ای کاش آن صداهای انفجار در سراسر جهان شنیده می‌شد. در تمام پایتخت‌ها، مقرها و پارلمان‌های کشورهایی که درباره حمایت بیشتر از اوکراین بحث می‌کنند».