مذاکرات برجام؛ بازگشت دیپلمات‌های ایرانی به تهران، دیپلمات اروپایی: متن نهایی قابل مذاکره یا تغییر نیست

۱۱

پس از پنج روز، تازه‌ترین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به زودی این شهر را ترک می‌کنند. منابع اتحادیه اروپا می‌گویند متن پیش‌نویس توافق، نهایی شده و حالا ایران باید تصمیم بگیرد.

وزارت امور خارجه ایران تایید کرده است که با پایان این دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی «ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت».

این وزارت‌خانه در سایت رسمی خود نوشته است که «رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که متن مورد بحث، «نهایی» است.

به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا نیز گزارش شده است که معنای آن این است که مذاکرات بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا پایان یافته است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برای احیای برجام نیز در توییتی با عنوان «خبر فوری» نوشت: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ‘متن نهایی’ پیش‌نویس تصمیم‌ها برای احیای برجام را ارائه کرده است. شرکت‌کنندگان مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که این پیش‌نویس برای آنها قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی نباشد، توافق هسته‌ای احیا می‌شود.»

همزمان نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این متن «بهترین و تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران است». این سخنگو گفته است که آمریکا آماده توافق سریع بر اساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که ایران بارها گفته است که آماده احیای توافق هسته‌ای است، گفت باید «ببینیم که آیا رفتارشان با گفتارشان یکی است».

دور جدید مذاکرات وین، در غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام برگزار شد.

ایران از سوی کشورهای اروپایی تحت فشار بوده است است تا پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده، بپذیرد. اما ایران می‌گوید که هنوز مسایلی هستند که باید تغییر کنند.

متن نهایی «قابل مذاکره یا تغییر نیست»

هسته ای

منبع تصویر، GETTY IMAGES

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات احیای برجام و متن پیشنهادی این اتحادیه گفته است که «درباره هر آنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده و اکنون این متن نهایی است.»

او در توییتی نوشت که در روزهای اخیر در جریان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین، چند مورد «اصلاح فنی» در متنی که در تاریخ ۲۱ ژوئیه ارائه شده بود انجام شده است.

آقای بورل نوشته است «پشت هر یک از مسائل فنی و هر پاراگرافی یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت‌ها گرفته شود.»

«اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.»

ساعتی قبل از اعلام خبر «بازگشت» نمایندگان ایران از وین به تهران، خبرنگاران در وین به نقل از یک دیپلمات اروپایی نیز گزارش دادند که متنی که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده «نهایی» است و به منزله «پایان حدود یک سال و نیم مذاکره است».

به گفته این دیپلمات «الان زمان تصمیم‌گیری نهایی است». این دیپلمات گفته است که متن نهایی «قابل مذاکره یا تغییر نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) یک مقام وزارت امور خارجه هم از «پیشرفت‌های نسبی» در مذاکرات احیای برجام در وین خبر داده اما گفته است مواردی مطرح شده که «نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.»

نورنیوز آماده شدن متن نهایی مذاکرات را «خبری غیر واقعی» خواند

همزمان با پایان دور جدید مذاکرات وین، نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، جزییاتی از روند گفت‌گوها را منتشر کرده است.

نورنیوز می‌گوید «با وجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه موضوعات یکسان نیست» اما در عین حال می‌توان این مذاکرات را «حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.» پیشتر نیز یک مقام وزارت امور خارجه ایران در خبری که به صورت مشترک در خبرگزاری‌های این کشور منتشر شد گفت که «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.» نورنیوز نیز تاکید کرده است که آماده شدن متن نهایی توافق «خبری غیر واقعی» است.

اختلاف بر سر پرونده پیدا شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله مهمترین مواردی است که مانع توافق نهایی عنوان شده است.

این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده گفته «نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

ایران و آمریکا به طور متقابل یکدیگر را مانع رسیدن به توافق احیای برجام عنوان می کنند.

دور جدید مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام که از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و در اسفند همان سال متوقف شد، پس از پنج ماه از روز سیزدهم مرداد ۱۴۰۱ از سرگرفته ‌شد.