نماینده آمریکا در امور یمن: تهران همچنان حوثی‌ها را مسلح می‌کند

Screen Shot 2023-05-11 at 4.29.50 PM

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی کوتاه در روز پنجشنبه، ۱۱ مه ۲۰۲۳، از قول  تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور یمن، نوشت نظام جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم توافق اخیر خود با عربستان سعودی مبنی بر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان دو کشور، همچنان ارسال محموله‌های سلاح و مواد مخدر به نیروهای شبه‌نظامی وابسته به خود در یمن را ادامه می‌دهد؛ اقدامی که به‌گفته این مقام وزارت خارجه دولت فدرال آمریکا آتش جنگ داخلی در یمن را روشن نگه می‌دارد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن در بخش دیگری از اظهارات روز پنجشنبه خود تاکید کرد دولت متبوعش ادامه این روند از جانب جمهوری اسلامی ایران را نگران‌کننده می‌داند و بر این باور است که پافشاری بر ارسال سلاح و مواد مخدر به شبه‌نظامی‌های یمن خلاف توافق‌های سیاسی اخیر میان تهران و ریاض به‌حساب می‌آید.

پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه میان شبه‌نظامی‌های شیعه‌مذهب یمن و دولت مرکزی این کشور، که از حمایت عربستان سعودی و شمار دیگری از کشورهای عربی برخوردار بود، جمهوری اسلامی ایران از شبه‌نظامیان حوثی‌ حمایت کرد و به‌یک معنا جنگی نیابتی با مجموعه‌ای از دولت‌های عربی، به‌رهبری عربستان سعودی، را کلید زد.

از این‌رو کشورهای عربی و متحدان غربی آنها بارها جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که با مسلح کردن شبه‌نظامیان حوثی، به‌ویژه ارسال پهپادهای انتحاری به این گروه تروریستی، حملاتی به خاک عربستان سعودی و منافع این کشور و متحدانش در آب‌های خلیج فارس را سازمان می‌دهد؛ ادعایی که این گروه از کشورها بارها شواهدی در اثبات آن نیز ارائه دادند.

با این‌وجود ادعای عربستان سعودی و متحدان غربی‌اش مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران در مسلح کردن شبه‌نظامیان حوثی یمن مورد تایید نهادهای بین‌المللی نیز قرار گرفت. به‌عنوان مثال کارشناس‌های مستقل سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند حوثی‌ها با استفاده از سلاح‌های ساخت حکومت ایران در هر ماه ۷۰ حمله «موشکی و پهپادی» به مواضع متعلق به عربستان سعودی، از جمله تاسیسات نفتی این کشور، انجام دادند.

با تمامی این اوصاف پس از انتشار رسمی اخبار مربوط به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، برخی مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده آمریکا ابراز امیدواری کردند که انعقاد این توافق، تلاش‌های جمهوری اسلامی در راستای مسلح کردن حوثی‌های یمن را نیز متوقف کند؛ هرچند مجموعه وقایع بعدی نشان داد حکومت ایران، حتی پس از توافق با ریاض، تلاش‌هایش برای مسلح کردن شبه‌نظامیان حوثی و همچنین تولید و توزیع مواد مخدر، به‌ویژه مخدر بسیار خطرناک «کاپتاگون»، را از طریق این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب ادامه می‌دهد.