پاسخ متا به بیانیه نهادهای امنیتی ایران: افتخار می‌کنیم مردم برای مستند کردن واقعیت اعتراضات از اینستاگرام استفاده می‌کنند

Screen Shot 2022-10-30 at 12.14.15 PM

یکی از سخنگویان شرکت متا،‌ مالک اینستاگرام در پاسخ به بیانیه دو نهاد امنیتی ایران به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما شدیدا به حق دسترسی آنلاین همه افراد از جمله ایرانیان معتقدیم و مخالف هر حرکتی هستیم که ارتباط آدمها را از سایر جهان یا ارتباط سایر جهان با آنها را قطع کند.»

سخنگوی شرکت متا می‌گوید: «ما به اینکه مردم از راه‌های مختلف برای مستند کردن واقعیت اعتراضات جاری و حمایت از معترضان» از اینستاگرام استفاده می‌کنند،‌ افتخارمی‌کنیم.

شرکت متا می‌گوید که طی ۴۰ روز گذشته دستکم بیش از ۱۰۰ میلیون بار از هشتگ مهسا امینی استفاده شده است.

سخنگوی متا می‌گوید که تیم های کاری این شرکت شرایط را از نزدیک دنبال می‌کند و همچنان در حال بررسی راههای مختلف برای حمایت از جامعه ایران است.

در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اعتراضات اخیرشرکت متا متهم شده بود که «به دستور سازمان سی‌آی‌ای»، الگوریتم‌های خود را برای اینستاگرام و فیس‌بوک تغییر داده است تا « اخبار جعلی، موارد نفرت افکنی و اقدامات خشونت­آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.»

شرکت متا یک شرکت خصوصی است و تاکنون شواهدی وجود نداشته که با دستور دولت آمریکا یا سازمان سی‌آی‌ای، الگوریتم‌های فنی یا سیاست‌های مدیریت محتوای خود را تغییر دهد.

ضمن اینکه در این مدت هیچ خبری درباره تغییراتی که بیانیه اخیر نهادهای امنیتی ادعا می‌کند منتشر نشده است.

درخواست گروهی از زنان سرشناس جهان برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

آگهی نیم صفحه در روزنامه نیویورک تایمز
Image caption: آگهی نیم صفحه در روزنامه نیویورک تایمز

گروهی از زنان سرشناس از سیاستمداران و برندگان جایزه نوبل در یک نامه سرگشاده که به صورت آگهی در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است از کشورهای عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل خواسته‌اند عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون را لغو کنند.

بر اساس این نامه این درخواست «به خاطر سال‌ها تبعیض سیستماتیک علیه زنان و سرکوب وحشیانه معترضان» در ایران مطرح شده است و از همگان خواسته شده که این نامه را امضا کنند.

نام لار بوش، میشل اوباما و هیلاری کلینتون،‌ همسران روسای جمهوری آمریکا در دوره‌های قبل در این نامه دیده می‌شود.

شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه نوبل صلح،‌ ملاله یوسفزی،‌ فعال مدنی پاکستانی و برنده جایزه نوبل، جولیا گیلارد، سیاستمدار و نخست وزیر سابق استرالیا و اپرا وینفری،‌ مجری مشهور تلویزیونی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.