کشته شدن ۱۲ نفر در جریان حمله به پاسگاه انتظامی راسک؛ واکنش‌های داخلی و بین‌المللی

نیروی انتظامی ایران می‌گوید حمله مسلحانۀ بامداد جمعه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) به یک پاسگاه انتظامی در شهرستان راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان، دست‌کم ۱۲ کشته در میان ماموران پلیس برجای گذاشته است و دست‌کم ۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

بنا بر اعلام مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، این حادثه ساعت ۲ بامداد جمعه روی داده است و در جریان آن ۱۰ مهاجم به یکی از پاسگاههای انتظامی راسک حمله کردند.

مهاجمان همچنین «برای جلوگیری از رسیدن نیروهای کمکی» در مسیر نیروهای اعزامی به این منطقه، کمین کردند.

اگرچه او اعلام کرده بود که ۱۱ نفر از نیروهای فراجا در جریان تبادل آتش میان طرفین کشته شدند، اما در اواخر روز جمعه رسانه‌های ایران شمار کشته شدگان این حادثه را به نقل از معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ۱۲ نفر اعلام کردند.

گروه «جیش‌العدل» مسئولیت این حمله مسلحانه را برعهده گرفته است.

به گفته مجید میراحمدی، ۲ نفر از مهاجمان نیز کشته‌ و یک نفر زنده اسیر شده که اکنون «در اختیار نیروهای اطلاعاتی و انتظامی است».

برخی رسانه‌های ایران نیز اعلام کردند که سایر مهاجمان «از محل متواری شده‌اند»؛ با این وجود میراحمدی اعلام کرد که «آنها موفق به فرار به آن سوی مرزها نشدند و منطقه در محاصره است».

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در بامداد جمعه نیز بالگردهای نظامی را در حال گشت‌زنی در مرز ایران و پاکستان نشان می‌داد.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های فقیر ایران است و در کنار محرومیت و فقر اقتصادی، با مشکلاتی همچون فعالیت باندهای مواد مخدر نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

زاهدان، مرکز این استان که یکی از معدود شهرهای سنی‌نشین ایران محسوب می‌شود، طی یک سال اخیر بارها صحنه اعتراضات (گاه مرگبار) بویژه پس از تجاوز یکی از فرماندهان انتظامی منطقه (چابهار) به یک دختر نوجوان بود.

این اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز در بازداشتگاه گشت ارشاد تهران، شدیدتر شد