ادعای حکومت ایران: آمریکا برای احیای برجام عجله دارد

Screen Shot 2022-10-22 at 4.01.02 PM

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه مدعی شد که آمریکا سه روز پیش پیغامی داده که نشان می‌دهد با عجله خواهان احیای برجام است.

 امیرعبداللهیان آمریکا را به «تناقض» در «گفتار و رفتار» متهم کرد و گفت: «سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم. تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسند.»

دور اخیر مذاکرات احیای برجام حتی پیش از آغاز خیزش سراسری در ایران هم به بن‌بست رسیده بود. از جمله دلایل اصلی این بن‌بست دو خواسته جمهوری اسلامی است: یکی اینکه آمریکا وعده دهد رئیس‌جمهوری‌های بعدی ایالات متحده توافق را زیر پا نمی‌گذارند و دوم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیقات خود درباره اورانیوم پیداشده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران خاتمه دهد؛ اما این خواسته‌ها به‌خصوص دومی، نه تنها از نظر آمریکا که برای اعضای اروپایی برجام نیز پذیرفتنی نبودند.

امیرعبداللهیان در صحبت‌های روز شنبه خود مجددا بر این خواسته پافشاری کرد و گفت که تحقیقات آژانس همچنان «استخوان لای‌زخم‌مانده» خواهند بود و در صورت تعطیل نشدن این تحقیقات، ایران حاضر نیست به توافق برسد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمریکا را متهم کرد که با حمایت از اعتراض‌ها در ایران می‌خواهد «فشار سیاسی و روانی اعمال کند» و اما تاکید کرد که جمهوری اسلامی فقط توافقی را می‌پذیرد که در آن، «خطوط قرمزش رعایت شوند». او در عین حال، گفت: «ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.»

امیرعبداللهیان مدعی شد: «ارزیابی ما این است که آمریکایی‌ها نه تنها اولویتشان است که شتاب هم دارند. اما برای مصرف داخلی خودشان و تحریک برخی عوامل داخل ایران در مواضع اعلامی‌ خود جور دیگری می‌گویند.»